Boven

Karin aan de slag bij IKEA via Werkpad

13 december, 2018

Onlangs ging Karin aan de slag als facilitair medewerker op het hoofdkantoor van IKEA Group in Leiden. Dat zij doof is, is allerminst een obstakel. Werkpad selecteerde Karin en ondersteunt IKEA bij haar begeleiding. Locus Netwerk bracht de verbinding tot stand tussen IKEA Group en Werkpad.

‘Op het hoofdkantoor van IKEA verricht ik vooral facilitaire taken’, vertelt Karin. ‘Denk aan het opvullen van koffie- en melkkoffiemachine en theeladen. Ook ruim ik vaatwassers uit en zorg ik dat de tafels na de lunch schoon zijn. Daarnaast bestel ik producten zoals fruit en doe ik de postbezorging. Het is heel gevarieerd werk. In de eerste week was er al een fijne klik met mijn begeleidster, waardoor inwerken snel en vanzelf ging.’

Ook IKEA is blij met de komst van Karin. Thirza Postma, HR Business Partner bij IKEA Group: ‘Toen we met Locus en Werkpad om tafel gingen en uitlegden waar wij naar op zoek waren, bleek dit al snel een goede match. Wij zijn erg blij met Karin, zij is voor ons een echte aanwinst. Daarnaast zijn we goed begeleid en geïnformeerd door Locus tijdens het voortraject met Werkpad. Waar nodig is Werkpad beschikbaar voor vragen van zowel ons als Karin.’

Dat onderschrijft Werkpad – een organisatie die mensen met een zintuiglijke en/of communicatieve beperking begeleidt naar werk. ‘Zowel Werkpad als IKEA Group zijn aangesloten bij het Locus Netwerk’, vertelt Ton Verwey, consulent bij Werkpad. ‘Via Locus hoorden we dat IKEA Group op zoek was naar een facilitair medewerker met een arbeidsbeperking. We hebben vervolgens twee kandidaten voorgesteld, waarna Karin aan de slag is gegaan.’

Langere tijd uit het arbeidsproces

Karin verloor tijdens de economische crisis haar baan als bouwkundig tekenaar, en was langere tijd uit het arbeidsproces. Ze ging niet bij de pakken neer zitten. ‘Ik heb eerder 11 jaar lang als bouwkundig tekenaar gewerkt, tot in 2009 de bouwcrisis hard toesloeg’, vertelt zij. ‘Daarna heb ik diverse baantjes gehad, onder andere als algemeen ondersteunend medewerker bij een apotheek en als postvoorbereider bij PostNL.’

En nu wordt ze dus 24 uur per week gedetacheerd bij IKEA, waar zij vier dagen in de week werkt van 10 tot half 5. Karins doofheid staat haar werk niet in de weg. Tijdens haar leven leerde zij goed omgaan met haar beperking. ‘Ik ben doof en gebarentaalgebruiker’, vertelt ze. ‘Door mijn ouders en drie broers heb ik leren spreken, waardoor ik mij goed verstaanbaar kan maken. Horen kan ik vaak niet, ik moet vooral liplezen. Maar dat gaat tot nu toe prima. Collega’s waren gelukkig vooraf goed door IKEA geïnformeerd over mijn auditieve beperking.

‘We hebben IKEA Group zo goed mogelijk voorbereid op haar komst’, aldus Ton Verwey. ‘Karin leert snel door te kijken en dan te doen. Zij is enthousiast en gemotiveerd. Doordat Karin veel werkervaring heeft, bezit ze goede werknemersvaardigheden. Karin werkt inmiddels een dag in de week zelfstandig. Dus zonder de begeleiding van de reguliere werknemer van IKEA.’

Gespecialiseerde ondersteuning

Directeur Clemens de Jager van Werkpad is blij met de ‘win-win’: ‘Heel fijn dat wij via Locus ‘warm’ binnen kwamen bij IKEA Group en een samenwerking konden opstarten. Werkpad zorgt voor de gespecialiseerde ondersteuning van Karin en IKEA. Karin profiteert zo optimaal van de verbinding die Locus tussen Werkpad en IKEA Group heeft gelegd. En ook IKEA heeft er een goede kracht bij.’

Karin ziet haar nieuwe baan helemaal zitten: ‘Ik hoop heel lang bij IKEA te mogen blijven. Werk hoeft niet alleen leuk te zijn. Elke dag onder fijne collega’s zijn, socialiseren en zinvol bezig zijn, vind ik belangrijk.’ Met een knipoog: ‘Maar ik hoop wel dat mijn collega’s straks enkele gebaren van mij gaan leren!’

Ik hoop heel lang bij IKEA te mogen blijven.

- Karin